top of page

Ondanks negatief mobiliteitsadvies: wegenis nieuwe KMO-zone Ridder de Ghellinckstraat goedgekeurd

  • marijndevos
  • 26 nov
  • 1 minuten om te lezen

In de Ridder de Ghellinckstraat 49 werd een bedrijfsverzamelgebouw voor 22 KMO-units aangevraagd. “Ondanks dat onvoldoende rekening gehouden wordt met het negatief advies van de mobiliteitsdienst, werd dit dossier goedgekeurd. Dit wordt een potentieel gevaarlijke situatie”, weet gemeenteraadslid Daisy Haydon (TEAM8710).


ree

De aanvrager wil 22 kleine KMO-units realiseren op een site langs de Ridder de Ghellinckstraat, tussen fokbedrijf Claerhout en de firma Galle. Het schepencollege beslist over de omgevingsvergunning, maar het was de gemeenteraad die zich moest uitspreken over de wegenis. En daar schort toch wat aan, blijkt uit een uitgebreid negatief advies van de mobiliteitsdienst.


Twee conflictpunten voor fietsers

ree

Door het voorzien van een lusvormige wegenis in één richting worden twee conflictpunten gecreëerd voor fietsers op de Ridder de Ghellinckstraat in plaats van één conflictpunt indien het in- en uitrijden gebundeld wordt. Dit komt de verkeersveiligheid niet ten goede”, luidt het advies. Daarnaast zou ook de verkeersimpact op de Ridder de Ghellinckstraat tijdens de spitsuren onvoldoende in kaart gebracht zijn, zouden er te weinig parkeerplaatsen zijn op de site en zou een trekker met oplegger moeilijk de eerste bocht kunnen nemen.


Allemaal argumenten om dit dossier niet goed te keuren, maar volgens schepen De Potter werd er voldoende geschaafd aan het dossier: "De wegenis werd verbreed, de units werden wat ingekort en er werd een wachtparking voor een vrachtwagen voorzien". Haydon: “TEAM8710 betreurt dat er niet met alle opmerkingen uit het gemotiveerd advies van de mobiliteitsdienst rekening gehouden werd.”


Daarom hebben we ons op dit punt onthouden.

Opmerkingen


bottom of page